poniedziałek, 10 grudnia 2018

RetroPie, zaawansowane opcje oraz najważniejsze problemy

Dzień dobry. Ostatni, końcowy wpis w temacie Arcade Bartop. Sprawdza się świetnie, włączenie go to czysta przyjemność, dlatego miło mi się o nim pisze :)

Jak do tej pory opisałem:
- Zamysł, sposób budowy: http://cezarowy.blogspot.com/2018/11/arcade-bartop-opis-budowy-opus-magnum.html
- Sprzęt, jakiego użyłem do budowy: http://cezarowy.blogspot.com/2018/11/arcade-bartop-sprzetowo.html
- Sterowanie, dokładnie: http://cezarowy.blogspot.com/2018/11/arcade-bartop-sterowanie.html
- Audio, osobny wpis: http://cezarowy.blogspot.com/2018/11/arcade-bartop-audio.html
- Wstępna konfiguracja: http://cezarowy.blogspot.com/2018/11/retropie-konfiguracja.html
- Upiększanie, informacje o grach: http://cezarowy.blogspot.com/2018/11/retropie-wyglad-okadki-do-gier-scrapping.html
- Atari, C64, ZX Spectrum: http://cezarowy.blogspot.com/2018/11/retropie-i-atari-c64-zx-spectrum.html
- Amiga: http://cezarowy.blogspot.com/2018/11/retropie-i-amiga.html
- Dodatki, mniej popularne emulatory: http://cezarowy.blogspot.com/2018/12/retropie-i-dodatki-oraz-inne-emulatory.html

Pora na informacje zaawansowane, które jak na razie udało mi się znaleźć i niektóre problemy, które udało się rozwiązać.

Po pierwsze, niestety, prawie na pewno wraz z rozwojem systemu natkniecie się na 'White screen of death'. Wskutek podejścia do ładowania obrazów tła w locie w EmulationStation/RetroPie, system czasem 'gubi' obrazy, które powinny się pojawić. Niestety, wygląda to źle, nie da się w sumie korzystać wtedy z systemu, w tle pojawia się błąd GlGetError, czasem prowadząc aż do wyjścia do basha. Ten problem pojawia się wraz z ilością systemów dostępnych do emulowania, szczególnie widoczny przy 'skórkach', które mają wiele obrazów. Niby sugerują zwiększenie Memory split dla grafiki w raspi-config (co miałem i tak zrobione), zmniejszenie VRAM w opcjach, niby błąd został poprawiony w wersji 4.2 (mam 4.4) i dalej występuje...

Nic to, rozwiązania niestety są kompromisowe:
- albo zmieniamy skórkę na jakąś z 'rodziny' Carbon, Pixel, Eudora, Turtle-Pi, Canela - one mają jedno, statyczne tło dla wszystkich emulatorów
- albo zmniejszamy ilość emulowanych systemów, przez co nie będą się pojawiać w EmulationStation

Drugi sposób ma sens, bo po sprawdzeniu jakiejś gry na przykład z Virtual Boy'a, raczej nie ma ochoty na kolejną...






W najgorszym wypadku, jeżeli coś kompletnie zepsujecie, zostaje ręczna edycja wpisu domyślnej skórki na Carbon, jak poniżej.

sudo nano /opt/retropie/configs/all/emulationstation/es_settings.cfg

Kolejna sprawa - nowy system. Zasadniczo dodanie kolejnego za pomocą konfiguratora dopisuje automatycznie do pliku z definicją systemów. Powiedzmy jednak, że chcecie dodać swoją wersję emulatora Sam Coupe.

Warto zapamiętać, że domyślna konfiguracja zdefiniowanych systemów jest zapisana w /etc/emulationstation/es_systems.cfg. Czyli przy aktualizacji zostanie nadpisana. Aby mieć swoją zawsze z zanadrzu, trzeba ją skopiować do folderu /opt/retropie/configs/all/emulationstation/. Jeżeli EmulationStation nie znajdzie tam pliku, pobierze domyślny.

sudo cp /etc/emulationstation/es_systems.cfg /opt/retropie/configs/all/emulationstation/es_systems.cfg

Aby dodać kolejny system trzeba w tym pliku dodać wpis zgodnie z tym, co poniżej:

<system>
<name>samcoupe</name>
<fullname>SAM Coupe</fullname>
<path>/home/pi/RetroPie/roms/samcoupe</path>
<extension>.DSK</extension>
<command>/opt/retropie/supplementary/runcommand/runcommand.sh 0 SYS samcoupe %ROM%</command>
<platform>samcoupe</platform>
<theme>samcoupe</theme>
<directlaunch/>
</system>

Mamy podaną nazwę, pełną nazwę systemu, lokalizację plików, rozszerzenie plików, komendę uruchamiającą, nazwę platformy (aby skórki wiedziały co ładować, jeżeli system jest mniej lub bardziej standardowy). Zgodnie z zasadą działania RetroPie i EmulationStation - sprawdzić rozszerzenia plików, bo może się okazać, że emulator nie będzie widoczny! Jeżeli trzeba - dopiszcie na przykład w sekcji <extension> .zip </extension>.

W zasadzie zapewne nie będzie Wam to potrzebne, ale jeżeli chcecie na przykład podzielić systemy PC-Engine i TurboGrafx 16 na osobne foldery, możecie to zrobić tym sposobem.

Kompletnie zaawansowanym tematem jest tworzenie zestawień składających się z:
- opisu gry
- zrzutu ekranu
- a nawet (!) krótkiego filmu w formacie mp4.
- wraz z pełną listą gier

Wygląda to piorunująco, używamy do tego zaawansowanego Scrapera, który jest dostępny w RetroPie Setup -> Manage packages -> Manage optional packages -> na samym dole jest scraper. Najlepiej postępować jak poniżej:




Po instalacji pojawi się w menu możliwość konfiguracji:



Możecie wybrać systemy do przeskanowania, bo operacja będzie trwała dość długo...

Ważna jest opcja 9 - Use rom folder for gamelist & images - załaduje dane (listę gier, obrazy i filmy) na podłączony pendrive/dysk - będzie to łatwiejsze do robienia kopii. To akurat w przeciwieństwie do standardowego scrapera, dostępnego z menu Emulation Station. Albo - nie potrafię go odpowiednio skonfigurować. Jeszcze ;)

Jeszcze dwie kwestie - nie każda skórka wspiera wyświetlanie filmów! Carbon tak, inne - musicie próbować.

Kolejna - warto włączyć sprzętowe wsparcie dla odtwarzania filmów - będzie miejscami płynniej.


Oraz typ widoku listy gier:



To już koniec. Oczywiście, jeżeli dowiem się czegoś więcej, zostanie dodana nowa opcja, pojawi się coś ciekawego - z przyjemnością to opiszę.

Najpiękniejsze w tym wszystkim jest to, że z początkowego 'A, zrobię sobie emulator Atari, bo mi się na strych chodzić nie chce' wessało mnie kompletnie i (jak zwykle!) okazało się, że temat jest przebogaty, z możliwościami rozwoju, konfiguracji, wykazania się w wielu sferach. Zachęcam, zachęcam i jeszcze raz zachęcam!

Dobranoc.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz