niedziela, 14 czerwca 2020

RetroPie na najnowszym kernelu Raspberry Pi 4 - problem z odwróconym ekranem i dźwiękiem

Lubię Raspberry Pi. Nawet bardzo. Ale czasem o ból głowy przyprawiają zmiany, które nam serwują twórcy, czy to sprzętu, czy systemu.

Mam sobie moją retro maszynę, która świetnie się sprawdza (chociaż nie ma kiedy grać ;) ). Ale jest, działa, można się cieszyć. Co pewien czas uruchamiam, aktualizuję.

Przeszedłem ostatnio na Raspberry Pi 4, specjalnie w sumie ją po to kupiłem. System się załadował, przez pewien czas był spokój, kilka rzeczy zaczęło mi faktycznie szybciej działać, problemy z niektórymi 'skórkami' odeszły w niepamięć.

Do czasu...





Po jednej z ostatnich aktualizacji Rasbpian'a przywitał mnie odwrócony obraz zarówno w systemie jak i Emulation Station.

Przestały działać parametry display_rotate=2 w /boot/config.txt. Czego bym nie robił - zero reakcji. Trzeba było sięgnąć po specjalistyczną wiedzę do sieci. Okazało się, że zostały usunięte parametry odpowiadające za obracanie ekranu z config.txt. I tyle - rób sobie co chcesz.

Rozwiązanie okazało się dość proste, chociaż dotarcie do niego już takie nie było.

Musiałem w cmdline.txt

sudo nano /boot/cmdline.txt

dodać następujące dwa parametry na końcu już istniejących:

video=HDMI-A-1:1280x1024M@60,rotate=180 snd-bcm2835.enable_compat_alsa=1

UWAGA! Rozdzielczość swojego monitora oczywiście musicie zmienić, jeżeli jest inna. Drugi parametr przywraca dźwięk na wyjściu jack, z którego osobiście korzystam. Tylko tyle i aż tyle.

Córka może znowu grać w Myszkę Miki.

Do widzenia :D

7 komentarzy: